Wat mag je vragen aan een zieke medewerker?
Als werkgever mag je bepaalde vragen stellen aan een zieke medewerker, maar het is belangrijk om te weten welke vragen dat precies mogen zijn. Je hebt namelijk recht op informatie, dat is vastgelegd in de privacywet.
De vragen die je wél mag stellen
Je mag als werkgever geen medische vragen stellen. Je mag dus niet vragen wat de medewerker precies heeft of welke arts hen behandelt. Echter, je hebt wel recht op bepaalde informatie die belangrijk is voor het werk. Het voordeel? Dit voorkomt dat je jezelf op medische details hoeft te richten en helpt je juist om te focussen op wat een medewerker nog kan, zodat er gezamenlijk naar oplossingen kan worden gekeken.
Hier zijn enkele voorbeelden van toegestane vragen:
- Waar verblijft de medewerker tijdens de verzuimperiode en vraag naar zijn (verpleeg)adres en contactgegevens?
- Heeft de medewerker een inschatting van de duur van het verzuim? Dit geeft jou een idee of het om kort- of langdurend verzuim gaat.
- Welke afspraken en taken moeten worden overgedragen? Wie kan dit overnemen en hoe kan de informatie worden doorgegeven?
- Betreft het een arbeidsongeval of een verkeersongeluk? Dit is relevant vanwege om de financiële schade te verhalen bij een tegenpartij.
- Valt de medewerker onder een van de vangnetregelingen van de ziektewet (bijvoorbeeld ziekte door zwangerschap of orgaandonatie)? Let op: je mag hierbij niet vragen om welke specifieke regeling het gaat.
Vragen die je niet mag stellen
Als werkgever mag je geen vragen stellen over de medische situatie zelf, zoals de exacte diagnose, behandelingen of de naam van de arts. Ook als de medewerker vrijwillig medische details deelt, mag je deze informatie niet opnemen in het verzuimdossier. Laat de medische zaken aan de bedrijfsarts over, zo voorkom je dat je onbedoeld over grenzen gaat.
Hoe toon je belangstelling zonder medische vragen te stellen?
Naast de toegestane vragen kun je ook algemene interesse tonen in de situatie van jouw medewerker, zonder medische details te bespreken. Dit versterkt het contact en kan helpen om een open sfeer te behouden. Voorbeelden van vragen zijn:
- Vraag of er iets is wat jij of een collega voor hen kan regelen. Dit kan het afzeggen van afspraken zijn, zodat de medewerker zich hier geen zorgen over hoeft te maken.
- Heb je iemand die voor je zorgt? Dit kan handig zijn om te weten, zeker als de medewerker alleen woont.
- Kun je wellicht op een andere manier werken? Soms kan een medewerker met aanpassingen nog wel (gedeeltelijk) werken, bijvoorbeeld door thuis of op een aangepaste werkplek lichte taken op te pakken.
- Wat spreken we af over contact? Maak heldere afspraken over wanneer en hoe jij opnieuw contact opneemt. Dit zorgt voor duidelijkheid en geeft de medewerker rust.
Bedrijf Plus is dé verzuimcoach voor de werkgever
Bedrijf Plus helpt jou als werkgever met het juiste verzuimmanagement en ondersteunt je bij langdurig verzuim, dossieropbouw en het contact met het UWV. Zo bespaar jij als werkgever tijd, kosten en energie, terwijl je verzekerd bent van een goede aanpak bij verzuim. Ben je benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem gerust contact op met de raadgevers van Bedrijf Plus.