Een werknemer is sinds 2 jaar in dienst bij een werkgever in de bouwsector. Werkgever heeft destijds direct een arbeidsovereenkomst aangeboden voor onbepaalde tijd, want zie maar eens personeel aan te komen in deze periode van schaarste op de arbeidsmarkt. Na verloop van tijd komen er steeds meer klachten over de werknemer vanuit andere werknemers binnen het bedrijf, maar ook van klanten van het bedrijf. Waarop werkgever op onderzoek uitgaat. Werknemer blijkt een belangrijk deel van zijn taken, zoals het uitvoeren van orders niet door te zetten naar de betreffende afdelingen waardoor werkgever behoorlijk wat omzet misloopt en orders niet worden uitgevoerd.

Er wordt met de werknemer een afspraak gemaakt om het gesprek aan te gaan. Het gesprek tussen werkgever en werknemer lijkt op het eerste oog prima te verlopen. Werknemer geeft tijdens het gesprek schoorvoetend toe dat er inderdaad een aantal fouten zijn gemaakt, maar daarvoor krijgt hij onvoldoende ondersteuning uit zijn team is het verweer. Werkgever zal overleg voeren om met een verbeterplan te komen, zodat ze werknemer gaan ondersteunen op zijn werkplek.

De volgende ochtend meldt de betreffende werknemer zich ziek en geeft aan overspannen te zijn en wil een afspraak met de bedrijfsarts. De werkgever geeft aan de arbodienst en de verzuimverzekeraar door dat de werknemer ziek is. Na enkele dagen komt de werkgever er achter dat de problemen van het disfunctioneren vele malen groter zijn dan werd verwacht en is ronduit verbaasd over alle problemen welke werknemer veroorzaakt. Er wordt een afspraak gemaakt met Bedrijf Plus.

Tijdens de afspraak geven we aan dat wij eenzijdig de werkgever ondersteunen bij lastige verzuimdossiers. Werkgever geeft aan dat door afwezigheid van de werknemer de problemen welke ze hebben geconstateerd alleen maar groter zijn geworden en er wordt direct aangegeven dat werknemer niet meer welkom is binnen het bedrijf. Naast de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geldt ook het ontslagverbod bij ziekte leg ik uit en kan er niet zomaar afscheid genomen worden van de werknemer. Aan de hand van het gesprek kunnen we wel vaststellen dat er sprake is van een arbeidsconflict.

We stellen een aantal vragen aan de arbodienst, zoals kan werknemer naar het werk reizen en is deze in staat om een gesprek te voeren. Ook geven we direct aan dat er sprake is van een arbeidsconflict. De casemanager van de arbodienst zorgt dat de vragen aan de bedrijfsarts wordt voorgelegd voor het spreekuur. De bedrijfsarts geeft met welke beperkingen rekening gehouden dient te worden en dat werknemer mediation kan ondergaan. Daarop stellen wij een aantal mediators voor, zodat werknemer een keuze kan maken uit de verschillende mediators. Werknemer weigert om mee te werken aan mediation en geeft als reden aan dat het toch echt niet gaat en hij er helemaal doorheen zit en niet in staat is om mediation aan te gaan. De bedrijfsarts zou een deel van zijn beperkingen onvoldoende hebben meegenomen.

De mediator probeert enkele malen om in contact te komen met werknemer en dit lukt niet. Wanneer werkgever met werknemer contact zoekt op hetzelfde telefoonnummer reageert werknemer wel. Werknemer geeft aan dat hij zich niet in staat acht om mediation aan te gaan, werknemer wordt gewezen, als hij het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts, om een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Werknemer geeft aan dat te gaan doen, wat werknemer vervolgens niet doet.

Wij ondersteunen de werkgever met het opstellen van een waarschuwingsbrief om aan te geven dat dit gezien wordt als niet meewerken aan de re-integratie. Daarin wordt ook dat de mediator op datum en tijdstip telefonisch contact zal opnemen om een afspraak in te plannen. Wanneer werknemer blijft weigeren om mee te werken aan de mediation het loon stop gezet zal worden en we geven aan dat dit zelfs kan leiden tot ontslag wegens niet meewerken aan de re-integratie. Na de waarschuwingsbrief neemt werknemer alsnog contact op met de mediation en mediation wordt opgestart.

Uiteindelijk resulteert mediation in een beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Volgens een terugkoppeling van de bedrijfsarts is werknemer ook daadwerkelijk hersteld en wordt met in achtneming van de opzegtermijn de arbeidsovereenkomst beëindigd. Dit had heel anders kunnen aflopen als we niet direct snel en adequaat hadden gehandeld samen met de werkgever.